Scheepvaarttoepassingen: Dieselmotoren

Inleiding

Nothing Runs Like A Deere™

Motoren van John Deere PowerTech™ zijn in het water net zo krachtig en betrouwbaar als op het land. Onze aandrijf-, generator- en hulpmotoren voor de scheepvaart hebben dezelfde reputatie qua prestaties en betrouwbaarheid als waar hun agrarische en industriële versies al tientallen jaren om bekend staan. Ze zijn gebouwd voor een lange levensduur, betrouwbare prestaties, brandstofzuinigheid, gemakkelijke toegang tot belangrijke onderdelen en eenvoudige integratie. Maar u hoeft ons niet op ons woord te geloven. Ontdek zelf waarom John Deere de krachtige en betrouwbare keuze is.

Voldoet aan regelgevingover de hele wereld

John Deere scheepsmotoren voldoen aan internationale emissienormen voor gereglementeerde vaartuigen:

  • EPA Tier 3 regelgeving voor vaartuigen die de Noord-Amerikaanse vlag voeren
  • EU-richtlijn betreffende pleziervaartuigen II (RCD II)
  • Internationale maritieme organisatie (IMO) Tier II
  • Engine International Air Pollution Prevention (EIAPP) certificaten, uitgegeven door de EPA of American Bureau of Shipping (ABS), zijn verkrijgbaar voor bepaalde motormodellen.

Motoren voor niet-gereglementeerde gebieden

Naast motoren die voldoen aan de verschillende hiervoor genoemde emissienormen, levert John Deere motoren voor niet-gereglementeerde regio's wereldwijd.

Classificatiebureaus voor de scheepvaart

John Deere levert een complete reeks scheepsmotoren waarvan het ontwerp voldoet aan de eisen van de verschillende scheepvaartclassificatiebureaus.

M-classificaties scheepvaartaandrijving

De classificaties zijn gebaseerd op de ISO 8665/SAE J1225 standaard vermogensclassificatie en de ISO 3046/SAE J1995 krukasvermogenclassificatie. De definities van de M-classificatie dienen als richtlijn bij het selecteren van de motor die het best past bij de toepassingseisen. Het wordt aanbevolen om een John Deere scheepvaartdealer of motorimporteur te raadplegen om de optimale classificatie voor de specifieke toepassing te verifiëren.

 

Alles uitvouwenAlles samenvouwen

Motortype

M1

BESCHRIJVING

De M1-classificering is bedoeld voor scheepvaartaandrijftoepassingen die tot 24 uur per dag vol vermogen leveren en waarvoor belastingfactoren 1 van meer dan 65 procent gelden.

MOGELIJKE TOEPASSINGEN

Lijnvaartschepen en sleepboten, vis- en garnalentrawlers/-sleepnetvissersboten en vissersvaartuigen met waterverplaatsende romp.

M2

BESCHRIJVING

De M2-classificering is bedoeld voor scheepvaartaandrijftoepassingen met normaal gesproken 3.000–5.000 bedrijfsuren per jaar en waarvoor belastingfactoren 1 tot 65 procent gelden. Deze classificering is bedoeld voor toepassingen in continu bedrijf met vol vermogen gedurende niet meer dan 16 uur per 24 bedrijfsuren. De resterende bedrijfstijd vindt plaats op kruissnelheid† of lager.

MOGELIJKE TOEPASSINGEN

Sleepboten voor korte afstanden, veerboten voor lange afstanden, grote passagiersschepen en off-shore vissersvaartuigen met waterverplaatsende romp.

M3

BESCHRIJVING

De M3-classificering is bedoeld voor scheepvaartaandrijftoepassingen met normaal gesproken 2.000–4.000 bedrijfsuren per jaar en waarvoor belastingfactoren 1 tot 50 procent gelden. Deze classificering is bedoeld voor toepassingen in continu bedrijf met vol vermogen gedurende niet meer dan vier uur per 12 bedrijfsuren. De resterende bedrijfstijd vindt plaats op kruissnelheid† of lager.

MOGELIJKE TOEPASSINGEN

Kustvissersvaartuigen, offshore-manschapvaartuigen, onderzoeksschepen, veerboten voor korte afstanden en cruiseschepen voor korte afstanden.

M4

BESCHRIJVING

De M4-classificering is bedoeld voor scheepvaartaandrijftoepassingen met normaal gesproken 1.000–3.000 bedrijfsuren per jaar en waarvoor belastingfactoren 1 tot 40 procent gelden. Deze classificering is bedoeld voor toepassingen die vol vermogen gebruiken gedurende niet meer dan één uur per 12 bedrijfsuren. De resterende bedrijfstijd vindt plaats op kruissnelheid† of lager.

MOGELIJKE TOEPASSINGEN

Inshore-manschapvaartuigen, huurvissersboten, loodsboten, boten voor duiktoepassingen en vissersvaartuigen met planerende romp.

M5

BESCHRIJVING

De M5-classificering is bedoeld voor recreatieve scheepvaartaandrijftoepassingen en voor certificering van lichte commerciële Tier 3-toepassingen met normaal gesproken niet meer dan 1.000 bedrijfsuren per jaar en waarvoor belastingfactoren1 tot 35 procent gelden. Deze classificering is bedoeld voor toepassingen die vol vermogen gebruiken gedurende niet meer dan 30 minuten per acht bedrijfsuren. De resterende bedrijfstijd vindt plaats op kruissnelheid† of lager.

MOGELIJKE TOEPASSINGEN

Recreatieve vaart, tactische militaire schepen en reddingsboten.

1De belastingfactor is de werkelijk verbrande brandstof over een bepaalde tijdsperiode gedeeld door het brandstofverbruik bij vol vermogen voor dezelfde tijdsperiode. Als een motor bijvoorbeeld tijdens acht bedrijfsuren 160 l brandstof verbruikt, en het brandstofverbruik bij vol vermogen is 60 l per uur, dan is de belastingfactor 160 l / (60 l per uur x 8 uur) = 33,3 procent.

† Bedrijf met kruissnelheid is elke bedrijfstijd waarbij het motortoerental meer dan 200 t/min lager is dan het hoogst bereikbare motortoerental.

 

Degelijke prestaties

John Deere motoren bieden u een effectieve mix van pure kracht en een koppige duurzaamheid. Onze complete hoogvermogensreeks biedt van 60 tot 559 kW (80 tot 750 pk) de juiste motor voor uw behoeften — en elke motor levert extra koppel bij lagere toerentallen. Het resultaat? John Deere motoren ontwikkelen sneller vermogen voor varen met hogere kruissnelheden bij lagere toerentallen. Verhoog de prestaties van uw schip bij wind, golven, getijde- en golfstromen met betrouwbaar vermogen dat altijd gereed staat.

 

2 EX = MARPOL Annex VI exempt. *niet in alle landen leverbaar.

Inleiding

Vermogen dat u nooit in de steek laat

John Deere is een vertrouwde leverancier van aandrijfmotoren voor generatoren. Voor betrouwbaar vermogen van  40 tot 416 kW (54 tot 558 pk) bieden de John Deere generatoraandrijving een stil bedrijf met weinig trillingen. De watergekoelde uitlaatspruitstukken zorgen voor koele en stille prestaties. Bovendien zijn alle 4-cilindermodellen voorzien van interne balansassen ter vermindering van trillingen. 

Classificaties aandrijfmotoren voor scheepsgeneratoren

De classificatie van motoren voor scheepsgeneratoren houdt het beschikbare vermogen in onder normaal variërende elektrische belastingfactoren3 gedurende een onbeperkt aantal bedrijfsuren per jaar voor commerciële toepassingen. Deze classificatie is inclusief 10 procent overbelastingcapaciteit en voldoet aan ISO 8528 primair vermogen. De gemiddelde belasting in een periode van 24 uur mag niet hoger zijn dan 67 procent van het primair nominaal vermogen, waarbinnen niet meer dan twee uur tussen 100 en 110 procent van het primair nominaal vermogen mag worden geleverd.

Deze classificatie is bedoeld voor dieselmotoren die worden gebruikt als aandrijving van scheepsgeneratoren.

 

3De belastingfactor is de werkelijk verbrande brandstof over een bepaalde tijdsperiode gedeeld door het brandstofverbruik bij vol vermogen voor dezelfde tijdsperiode. Als een motor bijvoorbeeld tijdens acht bedrijfsuren 160 l brandstof verbruikt, en het brandstofverbruik bij vol vermogen is 60 l per uur, dan is de belastingfactor 160 l / (60 l per uur x 8 uur) = 33,3 procent.

4 EX = MARPOL Annex VI exempt. Voldoet tevens aan de EU Stage III A emissievoorschriften. De specificaties zijn aan wijziging onderhevig.

Wij hebben alles wat u nodig hebt:

John Deere levert een complete reeks betrouwbare en brandstofzuinige hulpmotoren met variabel toerental die u helpen te voldoen aan de emissienormen5 van de Amerikaanse Environmental Protection Agency Marine Tier 3 en van classificatiebureaus voor de scheepvaart. Vraag uw John Deere scheepvaartdealer of motorimporteur naar complete specificaties. Log in bij JohnDeere.com/Dealer om de dichtstbijzijnde servicedealer te vinden.

5 Niet in alle landen leverbaar. De specificaties zijn aan wijziging onderhevig.

Droge of natte uitlaatverdeelstukken

John Deere PowerTech radiateurgekoelde motoren met droge uitlaatverdeelstukken (TF- en HF-modellen) zijn ontworpen als hulpaandrijving op schepen voor bijvoorbeeld pompen, lieren, dekkranen en hydraulica. Met een cilinderinhoud van 4,5 tot 13,5 liter en een vermogen van 74 tot 448 kW (99 tot 600 pk) was het voldoen aan de eisen van EPA Marine Tier 3 nog nooit eenvoudiger.

John Deere PowerTech radiateurgekoelde motoren met natte uitlaatverdeelstukken (HFM-modellen) zijn geclassificeerd voor het leveren van betrouwbare hulpaandrijvingen voor oceaanschepen en voor andere toepassingen waarvoor typegoedkeuring van classificatiebureaus voor de scheepvaart is vereist. Met vermogens van 242 tot 373 kW (325 tot 500 pk) zijn deze motoren klaar voor het echte werk.

 

6 EX = MARPOL Annex VI exempt Specificaties zijn aan wijziging onderhevig. Voldoet aan Marine EU fase V. †Voldoet aan China fase I.