EEN BEDRIJF LATEN GROEIEN

Gator, Klant, Veld

 

 

In het zuiden van Denemarken is het 33 °C. Na een wekenlange verzengende hitte is het gras geel en is er voor de loonondernemers niets meer over om te maaien. Terwijl de machines stilstaan en operators thuis zitten, hebben bedrijven diepe wortels en slimme strategieën nodig om te overleven. OKNygaard heeft beiden.

Peter Porup gelooft sterk in strategisch plannen. Als een van de vier directeuren van OKNygaard, beslist hij welke machine de welvarende aannemer voor zijn uitgebreide portfolio aanschaft of leaset. Naast gazon- en grasdiensten heeft het bedrijf ook een ‘beton’-divisie die rioleringen installeert en grote oppervlakken, zoals parkeerterreinen, bouwt. Samen bieden deze twee zuilen het bedrijf stabiliteit en flexibiliteit die nodig is om zich aan te passen en te groeien. Het wordt ondersteund door meerjarige contracten waardoor solide financiële planning mogelijk wordt gemaakt.

Commercieel maaien, Klant, Machinehal, Commerciële maaier
Commercieel maaien, Machinehal, Z997R, Zero-Turn-maaier

Met elf machineparken – op elke bedrijfsbasis één – heeft OKNygaard een indrukwekkende voorraad van machines. Peter wijst er echter op dat de mensen van het bedrijf het belangrijkst zijn. “Je heb de juiste mensen en de juiste structuren nodig om een bedrijf als dat van ons te laten groeien. Dit is een teamprestatie, niet een eenmanszaak. En wij stellen ons team nauwkeurig samen.”

Met een vriendelijke, efficiënte service en een slim bedrijfsbeeld heeft OKNygaard een goede reputatie die net zo aantrekkelijk is voor zowel het personeel als de klanten. Zoals Peter zegt, is elk van de 560 werknemers ook een verkoper.

Commercieel maaien, Machinehal, Zero-turn-maaier, Compacte werktractor, Klant, Dealer, Bespreking

WERKEN MET HET BESTE

Wat betreft verkoop is de relatie die Peter heeft met zijn John Deere dealer voor terreinuitrusting een andere belangrijke succesfactor. Hij een Ole Mathiesen kennen elkaar al heel erg lang en hebben gedurende de jaren veel zaken gedaan. In 2003 was Ole de man die Peter zijn eerste gazonmachine leverde. Vandaag werkt OKNygaard met 80 terreinproducten van John Deere. Het huidige machinepark reikt van een 1550 frontmaaier tot een 1600 cirkelmaaier. Daarnaast is er een keuze aan tractoren die tien geheel nieuwe 2036R-machines omvatten en die reikt tot machines uit de 6-serie. Ze zijn allemaal nieuw of recent in naleving van het bedrijfsbeleid.

     

Wat betreft TCO weten de elf lokale managers uit ervaring dat het investeren in John Deere via een hogere beschikbaarheid goede resultaten oplevert. Het gaat echter niet alleen om de machines. Peter test ook regelmatig producten van concurrenten en heeft er geen moeite mee om Ole te porren nog betere oplossingen te bieden. En hier wordt het pas echt interessant.

Ole Mathiesen begon als een monteur en schakelde toen over op verkoop. Vervolgens had hij gedurende tien jaar zijn eigen John Deere dealerbedrijf voordat hij het aan Semler Agro verkocht. Als u dus op zoek bent naar een creatieve gazonoplossing die werkt, dan moet u bij Ole zijn. 4 weken geleden belde Peter nog om te zeggen dat een regionale manager een cirkelmaaier nodig had voor een nieuw contract inzake een voetbalveld. Hij vroeg wat Ole vond over de configuratie die hij wilde kopen. Ole luisterde aandachtig, schudde vervolgens zijn hoofd en kwam met een andere oplossing – en die 2000 kg lichter was. “Tijdens de demo keken de manager en het personeel aandachtig toe,” herinnert Ole zich. “Eerst keken ze fronsend toe, toen met een glimlach … en naderhand zeiden zij dat dit het beste was wat ze ooit hadden gezien.”

Ik zie mijzelf meer als een machineconsulent dan als een verkoper.

OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

Voor Peter en zijn bedrijf is het van vitaal belang dat er een partner is die hun vaardigheid deelt om vooruit te plannen en creatief te denken. Ole Mathiesen en John Deere bieden de bedrijfsstructuur graag ondersteuning waar ze maar kunnen, bijvoorbeeld in service en reparaties voor hun John Deere machinepark. Zoals veel aannemers, zorgt OKNygaard zelf voor routine-onderhoud en reparaties. In plaats van werkplaatsen op elk van de 11 bases te hebben, zetten zij hun eigen team voor ‘quick response’ in: de blauwe mannen.

BLAUW ONTMOET GROEN

De Blauwe mannen zijn getrainde monteurs van OKNygaard die naar operators in het veld rijden als een messenblad of riem moet worden vervangen. Zij voeren ook routine-onderhoud uit op de John Deere machines van het bedrijf, met intervallen van zes of twaalf maanden. Als zij echter ondersteuning nodig hebben, bellen zij hun collega's bij John Deere om professionele hulp te krijgen en ter plekke onderdelen te bestellen.

     

Als een servicebedrijf eisen ook wij een uitstekende service. Daarom werken wij met John Deere.

PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Commercieel maaien, Gator, Dealer, Klant, Tuin

EEN BEDRIJF VAN MENSEN

Deze persoonlijke service is nog een voorbeeld van hoe belangrijk mensen en sociale vaardigheden zijn in de hedendaagse bedrijfsomgeving. Het is gemakkelijk om over waarden en filosofieën te praten als het bedrijf bloeit. Maar als een hittegolf, zoals die in 2018, komt, dan wordt de manier waarop een bedrijf zijn mensen behandeld, pas zichtbaar.

Net als de meeste aannemers heeft OKNygaard een contingent van arbeidskrachten om de gevolgen voor werknemers op te vangen, en een ‘time bank’ die in drukke maanden kan worden gevuld door het personeel. In rustige perioden wordt hieruit geput, zodat hun inkomsten stabiel blijven. Het bedrijf gaat echter veel verder dan dat. “We willen dat onze mensen groeien,” legt Peter Porup uit. “Wij moedigen hen daarom aan om nieuwe vaardigheden te leren tijdens een bedrijfstraining of zelfs geheel te herscholen, in plaats van thuis te blijven.”

Thuis blijven is voor Peter Porup trouwens al helemaal geen optie. Naast zijn passie voor golf die hij met zijn gezin deelt, is Peter en fervente (en zeer competitieve) wielrenner. Hij geniet enorm van mountainbiken en wielrennen over lange afstanden met zijn plaatselijke club. Zoals Ole Mathiesen benadrukt, is dit één onderwerp waar hij en zijn langetermijnklanten het nooit eens zullen worden. “Waarom van Denemarken naar Parijs zweten als je in plaats daarvan met een auto met airconditioner kunt gaan?”

Commercieel maaien, klant op een racefiets