Home / Ons Bedrijf / Over ons / Geschiedenis / Handelsmerk

Handelsmerk

Het handelsmerk met het springende hert is één van de best herkende logo's ter wereld en staat al 135 jaar symbool voor de kwaliteit van producten van John Deere . Het verhaal hoe het zich heeft ontwikkeld.

Het handelsmerk met het springende hert werd in 1876 voor het eerst gedeponeerd. Uit de documenten bij deponering blijkt echter dat het merk toen al drie jaar in gebruik was. John Deere was inmiddels een bedrijf met naam in Moline. Het bedrijf produceerde meer dan 60.000 ploegen per jaar, die vaak ‘Moline-ploegen’ werden genoemd omdat de fabriek daar was gevestigd. Er was duidelijk behoefte aan een officieel gedeponeerd handelsmerk. Een officieel handelsmerk was ook de enige bescherming tegen kopiëren en misleiding.

 

In dit handelsmerk is een hert te zien dat over een houtblok springt. Saillant detail is dat het originele handelsmerk een Afrikaans hert afbeeldt. Op latere handelsmerken staat het inheems Noordamerikaanse witstaarthert.

 

 

 

 

De tweede versie van het handelsmerk van John Deere werd in gebruik genomen in 1910 en gedeponeerd in 1912. Weer was een hert te zien dat over een houtblok springt. Het was echter gedetailleerder en preciezer. Onder het hert wordt voor het eerst de slogan "The Trade Mark of Quality Made Famous by Good Implements" afgedrukt.

In 1936 vond de standaardisatiecommissie van het bedrijf dat "het handelsmerk geschikter moet zijn voor het plaatsen op een product". Als reactie hierop werd het hert een dicht silhouet, waardoor alle details uit het eerdere plaatje wegvielen. Samen met de uitgestrekte poten zorgde deze verandering voor een sterker, herkenbaarder profiel.

 

Er werd een 12-hoekig kader om het springende hert toegevoegd en het gewei werd licht aangepast. De woorden "John Deere, Moline, Ill." bleven op dezelfde plek staan, maar werden wel extra dik gedrukt. De slogan eronder bleef onveranderd.

 

 

 

 

In 1937 werd opnieuw een bijgewerkt handelsmerk afgebeeld. Dit merk was zelfs nog eenvoudiger. Het lettertype en springende hert bleven hetzelfde, maar het kader verdween. John Deere had nu een groter assortiment producten dan ooit. Misschien vormde de vele plekken waar het merk nu werd gebruikt, aanleiding voor het deponeren van een bijgewerkt merk. Ook de viering het 100-jarig bestaan van het bedrijf in 1937 kan een rol kan hebben gespeeld.

Bij het verschijnen in 1940 was dit was in veel opzichten een baanbrekende update. Als eerste werd het gewei naar voren gebogen. De staart werd opgericht om te meer lijken op het witstaarthert. En het hert sprong niet meer over het houtblok. De woorden "John Deere", in een vetter schreeflettertype, werden boven hoofd en gewei geplaatst in plaats van eromheen. Een nieuwe slogan, Quality Farm Equipment, werd in een dikker schreefloos lettertype neergezet, in witte letters in de zwarte grond onder het hert. De woorden "Moline, Ill." kwamen te vervallen. Een verandering die al lang had moeten gebeuren aangezien John Deere zijn vleugels over de hele wereld had uitgespreid. Het kader werd aangepast. Het werd een kader met vier randen met vlakke zijkanten en gebogen onder- en bovenkant voor meer eenheid in het handelsmerk.

De versie uit 1956 die werd gedeponeerd in 1962, maakte opnieuw duidelijk dat er behoefte was aan een eenvoudiger ontwerp. De slogan "Quality Farm Equipment" verviel. Tegen die tijd was John Deere een gevestigde naam binnen de bouwmachinesector en aannemers en houthakkers raakten gewend aan geel met zwarte machines die het handelsmerk droegen. De hoeken van het kader werden afgerond en alle vier de randen van de ellips kregen een lichte kromming. Voor het eerst werden de woorden "John Deere" onder het springende hert geplaatst. Het hert zelf bleef nagenoeg onveranderd: uitgestrekte poten met een naar voren gebogen gewei.

Een strakke, moderne uitstraling markeerde de aanpassing in 1968. Volgens een bedrijfsmemo "gaat het nieuwe handelsmerk mee met de vooruitgang die binnen alle divisies van het bedrijf wordt geboekt... het merk is beter reproduceerbaar, beter leesbaar en breder inzetbaar". Het plaatje van het hert werd een strakker silhouet met slecht twee poten in plaats van vier en één gewei met vier punten. Voor de tekst "John Deere" werd een eigen ontworpen lettertype op basis van Helvetica toegepast. Het kader werd smaller en het hert werd groter.

 

 

 

 

In 2000 onthulde John Deere de laatste ontwikkeling in het handelsmerk. Dit bijgewerkte merk maakt de sterke erfenis van John Deere waar. De scherpere geweipunten, hoeken, gespierdheid en houding geven het handelsmerk een energieke, dynamische kant. Het logo van John Deere, al decennialang bekend als het "springende hert”, springt voor het eerst in plaats van te landen.

In de loop der jaren weerspiegelde het handelsmerk steeds waar het in het bedrijf omging op dat moment en wat het belangrijk vond voor de toekomst. De huidige versie illustreert John Deere's vastberadenheid om wereldwijd het meest toonaangevende bedrijf binnen de diverse sectoren te zijn terwijl aan de basis de kernwaarden kwaliteit, innovatie, integriteit en betrokkenheid blijven staan.

De stijl en de vorm staan voor de hedendaagse technologiewereld: gedurfder, sterker, gericht op geavanceerde technologie. In de tekening zelf staan de achterpoten van het hert stevig op de grond voor een sterke sprong het nieuwe millennium in. Het lijf, de kop en het gewei hebben een vastberaden uitstraling, een doelgerichtheid en een duidelijke overtuiging om leiding te nemen door slim te lopen.

 

 

 

Copyright © 2016 Deere & Company. Alle rechten voorbehouden