Eerste commerciële tuintrekker op diesel met achteruitworp/achteropvang van John Deere

Berlijn, 21 augustus 2013 — John Deere heeft een gevestigde reputatie voor betrouwbare en productieve commerciële gazonmaaimachines. Naar aanleiding van feedback van klanten heeft het bedrijf nu de geheel nieuwe X950R-tuintrekker gelanceerd, met een achteruitworp-/achteropvangsysteem dat de ideale oplossing vormt wat betreft maai- en verzamelprestaties.

De dieselmotor van 24,3 pk zorgt samen met de krachtige hydrostatische aandrijving en krachtige hydraulische achterwielmotoren voor een soepele rit. Daarnaast levert het hydraulische differentieelslot de extra tractie die nodig is om moeilijk terrein aan te kunnen. De aandrijfas en de zwaar uitgevoerde versnellingsbak leveren voldoende vermogen om ook het dek langdurig onder zware omstandigheden aan te drijven.

De basisuitvoering van de X950R zal worden geleverd in vier verschillende configuraties voor verschillende klantbehoeften, met keuze tussen dekken van 122 en 137 cm en een vultrechter met lage of hoge stortopvangbak.

Meerdere kenmerken zijn speciaal ontworpen om sterke maai- en verzamelprestaties te leveren. Het diepe ontwerp van de grote stalen dekken maakt een constante grasstroom mogelijk en kan zelfs zeer laag of hoog gras met gemak aan. De bestuurder hoeft de vultrechter ook minder vaak te legen dankzij de grote inhoud van 550 liter (lage uitworp) of 670 liter (hoge uitworp).

Door de unieke enkele multifunctionele hydraulische hendel is de bediening van de opvangbak en het dek kinderlijk eenvoudig. Ook aan de voorzijde gemonteerde werktuigen kunnen met deze hendel worden bediend. De opvangbak heeft een afzonderlijke hydraulische pomp, die de opvangbak bij een laag motortoerental snel omhoog kan brengen en kan legen.

De opvangbak kan in elke stand worden geopend, waardoor bij het verwijderen van verzameld materiaal tijd kan worden bespaard.

Verdere functies voor het comfort van de bestuurder zijn het verstelbare stuurwiel, voor eenvoudig instappen en een meer ontspannen armhouding tijdens het rijden, de optionele verstelbare stoel met hoge rugleuning en luxe bekleding, en de optionele armleuningset.

Door de eenvoudig te bevestigen geleideplaat kan de X950R ook worden aangepast aan uiteenlopende omstandigheden. Dankzij de fronthef en frontaftakas kan de machine bijvoorbeeld worden uitgerust met uiteenlopende werktuigen voor gazonverzorging en andere aanbouwdelen voor licht winterwerk, zodat de machine het hele jaar door kan worden gebruikt.

De X950R-tuintrekker is vanaf maart 2014 verkrijgbaar bij de John Deere dealer.

Technische gegevens - X950R-tuintrekker

25 – 112 mm, 13 standen

Opvangbak

Lage uitworp 570 liter,