Viering van een halve eeuw kwaliteitsgrasmaaiers

Mannheim, 20 maart 2013 – In 2013 viert John Deere zijn vijftigjarige bestaan als producent van grasmaaiers.Met de productie van zijn eerste zitmaaier, het model 110, in Horicon, Wisconsin, VS, trad John Deere in 1963 met succes toe tot deze nieuwe markt.Sindsdien is het assortiment gestaag gegroeid, en tegenwoordig biedt het een uitgebreide keuze aan huishoudelijke en professionele gazon-, tuin- en parkmachines voor huiseigenaren, bedrijfsklanten, terrein- en groenbeheerders.

“Sinds 1837 zijn innovatie en kwaliteit traditie bij John Deere.Na 50 jaar geleden toegetreden te zijn tot de grasmaaiermarkt, hebben wij verschillende nieuwe klanten weten te bereiken die anders dan door landbouw met het land zijn verbonden.Nu hebben wij waarschijnlijk het breedste assortiment in de markt", aldus Karsten Biber, segmentmanager Tuinen en parken voor Europa.

50 jaar grasmaaiers: een historisch overzicht

In 1963 vervaardigde John Deere zijn eerste zitmaaier, het model 110, in Horicon, Wisconsin, VS.De viertakt benzinemotor produceerde 7 pk.Destijds ontwikkelde grasmaaien zich, tijdens een periode van groei in de Amerikaanse economie, tot een populaire vrijetijdsbesteding.Met zijn gevestigde reputatie als fabrikant van hoogwaardige machines ontplooide John Deere in hoog tempo zijn nieuwe activiteiten op het gebied van tuinen en parken.Er was een tijd dat het bedrijf naast de bekende groene en gele kleurstelling ook zitmaaiers in andere kleuren leverde, maar dit was slechts tijdelijk.In de jaren 70 werd het assortiment uitgebreid met de introductie van zitmaaiers met achterin geplaatste motor en zitmaaiers met dieselmotor.In 1972 had John Deere al de eerste elektrisch aangedreven zitmaaier geïntroduceerd, die werkte op drie autoaccu’s.

De zitmaaier won in deze periode steeds meer aan populariteit op de Amerikaanse markt.Hierdoor kon de John Deere fabriek in Horicon in 1984 de productie van haar miljoenste zitmaaier vieren.

Door in 1987 de professionele markt voor golf-, park- en tuinmachines in de VS te betreden, versterkte John Deere zijn binding met de markt voor grasmaaiers.Sinds 1994 wordt de op golfterreinen, tuinen en parken gerichte bedrijfsactiviteit ook in Europa ontplooid, met een breed scala aan maaiers voor greens, fairways en ruw terrein, en verschillende maaimachines voor professioneel gebruik.

In 1991 verwierf het bedrijf de Duitse grasmaaierfabrikant SABO uit Gummersbach (met diens Nederlandse merk Roberine), aangetrokken door SABO’s toonaangevende merkimago en productervaring op het gebied van loopmaaiers.In 1994 werd het John Deere bedrijfsonderdeel Tuinen en parken opgericht als een aparte divisie binnen het bedrijf, naast die van de landbouwmachines.In de daaropvolgende jaren breidde John Deere voortdurend zijn marktaanwezigheid en portfolio uit en in 2010 vierde het de productie van zijn vijfhonderdduizendste Gator transporter en vijfmiljoenste zitmaaier.

Met de introductie van de Tango E5 robotmaaier in 2011, een intern project uit Gummersbach, betrad John Deere een totaal nieuw productgebied, wat een weerspiegeling vormt van John Deere’s innovatievermogen en de kracht van zijn dealernetwerk.

In 2013 blikt John Deere terug op 50 jaar ervaring in de grasmaaierbranche.Vandaag de dag omvat het omvangrijke bedrijfsportfolio John Deere grasmaaiers, compacte en grote universele trekkers, commerciële golf-, park- en tuinmachines en Gators voor particuliere tuiniers, professionele tuinarchitecten en lokale overheden, alsmede groenbeheerders en terreinbeheerders op alle niveaus.