Nieuwe veldspuiten in het middensegment breiden de productlijn voor gewasverzorging uit

Berlijn, 21 augustus 2013 - John Deere breidt zijn portfolio van getrokken veldspuiten uit met de nieuwe middensegmentmodellen M700(i) en M900(i) voor 2014. Om de spuitkosten per hectare te helpen verlagen zijn deze M-serie veldspuiten speciaal ontworpen om te voorzien in de behoeften van boerenbedrijven die tot 750 ha graangewassen of koolzaad verbouwen.

M700-serie veldspuiten zijn verkrijgbaar in standaardversies met tanks van 2400, 3200 of 4000 liter, of als ‘i-specificatie’-machines, met een tankinhoud van 3200 of 4000 liter. Deze veldspuiten zijn uitgerust met een drievoudig in-/uitklapbare spuitboom van 30 m en passen bij zaaimachines van 6 m. Vergeleken met spuitbomen van 24 m kunnen ze per gang 25 procent meer land bespuiten.

De grotere M900-veldspuiten hebben veel van dezelfde kenmerken als de R900i-serie, inclusief snel vullen met de ruim bemeten PowrFill vul-/spoelinrichting, dezelfde keuze tussen een tankinhoud van 5200 of 6200 liter voor maximale productiviteit, en duurzame stalen spuitbomen van 24 tot 40 meter. De M900 en M900i zijn verkrijgbaar met een handmatig of halfautomatisch bedieningsstation, dat eenvoudig en snel in te stellen is.

Naast de beproefde ontwerpkenmerken zoals het lage zwaartepunt en de asophanging met dubbele draagarm, bekend van de R-serie veldspuiten, bieden de nieuwe elektronica en hydraulica een keuze uit verschillende specificatieniveaus, om in uiteenlopende klantbehoeften te voorzien.

Zowel de M700i- als M900i-veldspuit is uitgerust met ISOBUS, zodat de machines met de trekker kunnen communiceren en intelligente John Deere oplossingen kunnen worden gebruikt.

Voorbeelden zijn de Tank Fill Calculator, die de bestuurder helpt om voor elke toepassing de juiste vulvolumes te berekenen, BoomTrac automatische boomhoogte, software voor balasnsregeling en FieldDoc documentatiesoftware.

Om te voldoen aan de toenemende vraag naar satellietbesturingssystemen zijn ook AutoTrac automatische besturing en GPS-boomsectieafsluiting verkrijgbaar voor zowel de i- als niet-i-versies van de M-serie veldspuiten.

Er is een nieuw werktuigdisplay 1100 ontwikkeld dat in combinatie met de multifunctionele hendel kan worden gebruikt om de veldspuit te regelen. Dit is verkrijgbaar voor alle getrokken i- en niet-i-machines. Dit duurzame, compacte display vervangt de huidige spuitsnelheidsregelaar en regelkasten op de 700-serie veldspuiten, dus alle functies zijn gemakkelijk toegankelijk.

Bij gebruik van een StarFire-ontvanger en voor automatische boomsectieafsluiting op de machines zonder ISOBUS kan het werktuigdisplay 1100 worden vervangen door een GreenStar 1800- of 2630-display. De interface met deze displays voldoet aan alle vul-, spuit- en documentatievereisten en kan worden gebruikt met een groot aantal John Deere FarmSight oplossingen.

De M900i- en R900i-veldspuiten zullen zijn voorzien van spuitdopregeling vanuit de cabine, waarmee de bestuurder tijdens het rijden tussen spuitdoppen kan wisselen.

M700- en M900-serie veldspuiten – belangrijkste specificaties

M700

M700i

M900