Nieuws- en persberichten   03 maart 2022

John Deere 8R 410 nu leverbaar met eAutoPowr

John Deere 8R 410 nu leverbaar met eAutoPowr

De eerste elektrische traploos regelbare transmissie met een elektro-mechanische vermogenssplitsing ter wereld is nu een optie voor onze topserie, de 8R 410-tractoren, en is leverbaar voor alle drie de uitvoeringen: 8R wielaangedreven, 8RT en 8RX. Dit is een belangrijke stap voor John Deere op weg naar elektrificatie en is tot stand gekomen in samenwerking met Joskin. Het volledig nieuwe transmissieconcept, waaronder een e-poort voor werktuigen, ontving van de DLG (het Duitse landbouwgenootschap) tijdens de AGRITECHNICA 2019 een gouden medaille.

Na vele jaren onderzoek en ontwikkeling met betrekking tot het thema elektrificatie, heeft John Deere nu een zeer duurzame oplossing gevonden in de vorm van een traploos regelbare transmissie in de klasse met meer dan 400 pk. Deze transmissie gaat niet alleen langer mee, maar heeft ook een positief effect op de totale prestaties.

Bij de nieuwe eAutoPowrTM heeft John Deere alle hydraulische componenten vervangen door een elektrisch vermogenspad. De twee borstelloze elektromotoren zijn virtueel slijtagevrij en de levensduur van de aandrijflijn overschrijdt die van alle andere concepten die tot dusver in de branche werden aangeboden. Bovendien wordt het ontwerp van de transmissie hierdoor vereenvoudigd en is een real-time technische diagnose op afstand mogelijk.

De elektrische aandrijving is zodanig ontworpen dat deze niet alleen voor de aandrijving zorgt, maar via 480 V driefasen wisselstroom (AC) met variabele frequentie ook tot 100 kW aan elektrisch vermogen kan opwekken voor externe werktuigen. Een eerste toepassing is door John Deere in samenwerking met Joskin ontwikkeld. Via de asaandrijving van Joskin worden twee assen van de mengmesttank elektrisch aangedreven, waardoor het gewicht van de tank voor tractie wordt ingezet. Dit betekent meer tractie, minder slip en een nauwkeurige tracking.

De tractor kan optimaal presteren met minder ballast of de productiviteit nog verder verhogen, doordat er bredere werktuigen met dezelfde tractor kunnen worden ingezet. Met behulp van de eDrive wordt de elektrische aandrijving geactiveerd om wielslip te voorkomen. De sliplimiet kan door de bestuurder worden ingesteld. Dit betekent dat het systeem de tractor permanent of alleen in bepaalde situaties ondersteunt, bijvoorbeeld bij heuvelop rijden.

Er is veel aandacht aan de technische innovaties besteed, maar ook het comfort is niet verwaarloosd. In de toch al zeer stille bestuurderscabine is het geluidsniveau nog verder verlaagd. De bestuurder profiteert bovendien van de nauwkeurige snelheidsregeling en de verbeterde acceleratie. Aangezien er bij snelheden tot 5 km/u volledig elektrisch wordt gereden, is een snelle en zeer soepele transitie mogelijk.