1947 - 2022 zelfrijdende maaidorsers

De wereld voeden

De ontwikkeling van de zelfrijdende maaidorser heeft de manier waarop de wereld zich voedt, veranderd. Vandaag oogsten de maaidorsers van John Deere meer dan de helft van al het graan ter wereld. Het verhaal van hun succes, van het Model 55 tot de X-Serie, is er een van technische innovatie en hoogstaande klantenondersteuning via een netwerk van professionele dealers.

  • 1947 Wanneer het allemaal begon

    Het ontwerp van het John Deere Model 55 was de voorloper van de huidige maaidorsers. De centrale bestuurderspositie is hoog, met uitzicht op het opvoerkanaal en het voorzetstuk met een breedte van 12 voet. De motor is dicht bij de achterwielen achter de bestuurder geplaatst. De graantank bevindt zich dicht bij de vooras voor meer stabiliteit, waarbij het extra gewicht boven de vooras voor extra tractie zorgt, zodat de achterwielen overblijven om te sturen. Met een maaicapaciteit van 1,6 ha/u in vergelijking met 12 ha/u voor de X-Serie is de oogstefficiëntie veranderd.

  • 1970 QuickTach-koppeling voorzetstuk

    De maaidorsers van vroeger waren geïntegreerd in het opvoerkanaal en het omschakelen kon meer dan een uur duren. Maaidorsers werden naar het veld gebracht met het voorzetstuk eraan vast, waardoor hun breedte in Europa beperkt was tot 2,55 m. Met het Quick Tach-systeem dat op de 3300-
    7700 maaidorsers werd geïntroduceerd, konden voorzetstukken achter de maaidorser worden getrokken en in slechts een paar minuten op het veld worden bevestigd. Dit maakte bredere modellen met een grotere capaciteit mogelijk, die de komende 10 jaar hun gecombineerde capaciteit moesten verdubbelen

  • 1982 Geïntegreerde cabine 1000-serie

    De eerste cabines verschenen in de jaren zestig als optie. Ze waren van een zeer eenvoudig ontwerp dat de bestuurder uit het stof hield, maar lawaaierig en ondraaglijk op een warme dag. Pas in 1982 kregen de maaidorsers van de 1000-serie iets wat bestuurders vandaag zouden herkennen als een cabine. Hij was stiller en geraffineerder en kreeg airconditioning. In de komende jaren konden er ook meer elektronische systemen worden toegevoegd.

  • 1996 Prototype StarFire-ontvanger

    Halverwege de jaren '90 begon John Deere samen te werken met het Jet Propulsion Laboratory van NASA om een positioneringssysteem voor maaidorsers te ontwikkelen. Het vereiste een investering in een netwerk van referentiestations op aarde om het satellietsignaal te corrigeren voor fouten ten gevolge van de ionosfeer en andere verschijnselen. Dit prototype, bekend onder de naam ‘green eggs and ham’, leidde in 1998 tot de lancering van het eerste StarFire-systeem met een nauwkeurigheid van 30 cm. De nieuwste ontwikkeling, de StarFire 700-ontvanger , biedt nu een precisiegeleiding tot 2,5 cm

1954 Maaidorsers op hellingen

1954 Maaidorsers op hellingen

De zelfnivellerende 55H bouwt voort op John Deere’s expertise in maaidorsers op hellingen, die begon met het door paarden getrokken model 36B in 1936. Marketingfilms promootten veel kenmerken die de hedendaagse bestuurders zouden herkennen: stuurbekrachtiging met één vinger, krachtige schijfremmen en rijaandrijving met variabele snelheid.

1963 rupsbanden

1963 rupsbanden

De eerdere rupsbanden werden ontwikkeld op basis van bouwmachines. Hun stalen platen moesten regelmatig gesmeerd worden en de snelheid op de weg was laag. Hier worden ze gebruikt voor de rijstoogst in Italië. Ze deelden bekende driehoekige profiel van de huidige rupsbanden maar het zou meer dan 40 jaar duren voor er betrouwbare rubberen rupsbanden beschikbaar kwamen.

1992 's Werelds eerste hybride maaidorser

1992 's Werelds eerste hybride maaidorser

De CTS-maaidorser (Cylinder Tine Separator, cilinder tandafscheider) had een grote cilinder en een dorskorf vooraan met twee rotors voor een secundaire dorswerking. Het bleef ’s werelds enige hybride maaidorser tot 1996, toen John Deere’s patent verliep. De compacte, smalle bak zorgde voor een uitzonderlijke verwerkingscapaciteit en wordt nog steeds in Azië verkocht voor de rijstoogst.

1999 Greenstar 1 display

1999 Greenstar 1 display

Met Parallel Tracking moest de bestuurder zich hard concentreren om de maaidorser op de middenlijn te houden. Pas met AutoTrac in 2002 kwam er echte handsfree begeleiding. De display bevatte ook Harvest Monitor en software om de opbrengst in kaart te brengen en vele daarvan zijn vandaag nog in gebruik.

2006 Modulaire telematicagateway

De maaidorservloten van vroeger maakten gebruik van vlaggen om aan te geven welke maaidorser moest worden gelost. Toen kwamen kortegolfradio en mobiele telefoons. De MTG is de grootste oogstinnovatie van de afgelopen 20 jaar en zendt realtimegegevens over machineprestaties en -positionering voor monitoring op afstand. Het verandert de werkplanning, de oogstlogistiek en nog veel meer.

2010 500.000e maaidorser

2010 500.000e maaidorser

Greg Briggs uit Cisco, Illinois nam op 20 mei 2010 de 500.000e John Deere-maaidorser in ontvangst, een 9870 STS. Het systeem met enkele tandafscheider was een belangrijke afwijking van het traditionele schuddersysteem en is zo succesvol dat het vandaag voortleeft in de maaidorsers van de S-serie - ’s werelds populairste maaidorser.

  • 1947 - Model 55

  • 1964 - 330/430

  • 1964 - 530/630/730

  • 1972 - 900/905-serie

  • 1987 - 1100-serie

  • 1992 - 2000-serie

  • 1998 - CTS-serie

  • 2007 - T-serie

  • 2007 - S-serie

  • 2020 - X-serie